Trénink před prvním letem
Než půjdete s letadlem ven, vyzkoušejte si jeho řízení nanečisto. Postavte si model na stůl směrem od vás a představte si, že letí směrem od vás. Představte si, že model uhýbá doprava. Promyslete si, co musíte udělat s kniply na rádiu a vyzkoušejte to. Představte si, že model zvedá nos. Promyslete si svůj zásah do řízení. Vyzkoušejte si ho na rádiu. Nacvičte si takto přímý let. Zásahy do řízení provádějte vždy odděleně. Korekce úhlu klouzání, korekce směru, korekce úhlu klouzání, korekce směru. Soustřeďte se na přímý let.
Chyby
Neobracejte se při "letu" modelu proti vám zády jakoby do směru letu. Stůjte vždy k modelu čelem. Při letu proti sobě platí zásada: kam padá křídlo, tam dám knipl (křidélka/směrovka).
Poznámky
Zdá-li se vám tento postup primitivní nebo přímo nesmyslný, vězte, že takto trénují piloti akrobatických letadel, parašutisti atp. Jde o to, získat základní návyky.
Před startem
Překontrolujte vyvážení modelu, funkci a nastavení kormidel (viz Jak začít, základní seřízení modelu). Svěřte hození modelu pomocníkovi. Hod by měl být rovnoběžný se sklonem svahu a křídla by měla být vodorovně. Poučte pomocníka a požádejte ho, aby let sledoval a zapamatoval si jeho průběh.
První let
Předejte model pomocníkovi. Zkontrolujte, zda je zapnutý vysílač i přijímač a slovem "zapnuto" si to vzájemně potvrďte. Přezkoušejte funkci rádia zahýbáním kormidly. Postavte se za pomocníka a dejte povel ke startu. Snažte se letět rovně stále ve stejné výšce nad svahem. Až model doletí nad rovinu, sám přistane. Pokud model sám někam uhýbá, vytrimujte směrovku. Stejně tak nastavte trim výškovky. Pokud to nestíháte za letu nevadí, ale pamatujte si to.
Pokud je model tak špatně vytrimovaný že hned spadne, než stačíte účinně zasáhnout, nic hrozného se neděje. Spadne z výšky 2 metrů a to by měl přežít. Je proto výhodné létat ve vysoké trávě.
Další lety
Posuňte před letem trim vysílače potřebným směrem a potom sledujte, jak se korekce projevuje za letu. Zapojte do akce pomocníka. Budete více či méně nervózní a může se stát, že si budete špatně pamatovat, kam model uhýbal.
Opakujte hody, soustřeďte se stále na přímý let. Snažte se doletět co nejdál. Pokud vám to už jde, zpestřete si to ostřejším hodem. To vás přinutí k ostřejší korekci výškovkou. Zvládáte-li přímý let, zkuste zatočit o cca 45 stupňů, chvilku letět v tomto směru a potom opět zatočit do původního směru. Zásahy do řízení provádějte odděleně. Zatočte směrovkou, vraťte ji do neutrálu a korigujte výškovkou. Trénujte tyto mírné zatáčky dokud nemáte dostatečnou jistotu. To už by z vás měla spadnout ta největší nervozita. Lety trvají víc jak 10 sekund.
Vylezte na trochu vyšší kopeček (úpatí svahu) a vypusťte model s převýšením kolem 10 metrů. Leťte rovně, potom udělejte mírnou zatáčku 90 stupňů a v tomto směru přistaňte.
Komentáře
Přehled komentářů
Zdravim,nejdriv bych chtel neco rici k temto strankam:tytto stranky jsou brany z pohledu uplneho zacatecnika...Tak nevim,co se sem hrabe nejakej arogantni primitiv,ktery se tady na Nas vytahue,ze lita s Akrobatickymi modely...Ale asi kazdej vi,ze zacatky jsou tezke...Ja litam cca. sest let,a mohu rcit,ze me zacatky byli stejne..Nyni jsem zacal litat s Obrimi akrobaty,a zalitavani obriho modelu je hodne podobne tomu to zalivatani...Jinak se mi tento clanek pomerne hodne libbi..
jake na hovno?
(nekdo, 19. 6. 2006 19:54)velice chytry typek leta s akrobatickyma modelama(to jo)este ze ne s Boeingem
nevím
(Ruda, 19. 6. 2006 19:38)nevím kdo tady psal ty kraviny že se podle toho nedá lítat já lítám s modelama 15 let a je to výborně napsané
Na hovno
(...., 19. 6. 2006 15:51)Ty wole takovyhle hovna jsem fakt jeste necetl...Jestli jsi videl takhle nekoho litat poprvi,tak je to asi stejnej uchylak jako ty!!!A fakt takhle se to nedela..nevim jak dlouho litas a hlavne s cim litas....Ale ja litam sest let,a litam s Obrimi akrobatickimi modely...Tak si to prepis..Muj nazor..
Netusim
(Kokes., 21. 6. 2006 12:18)